Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024

ΈΝΑ ΟΡΟΣΗΜΟ ΤΟΥ BLACK LIBERATION MOVEMENT

Ο Max Roach (Maxwell Lemuel Roach, 1924-2007) δεν χρειάζεται ιδιαίτερη παρουσίαση εδώ. Ένας από τους μεγαλύτερους ντράμερ όλων των εποχών, ήταν από τους πρώτους που έπαιξαν bebop, μαζί με τον Charlie Parker, έλαβε μέρος σε όλες τις κατοπινές εξελίξεις της αφροαμερικανικής μουσικής και συνεργάστηκε με ονόματα της τζαζ που θα ήταν κουραστικό και μόνο να παραθέσουμε. Ο Max Roach υπήρξε ωστόσο ένας από τους πιο ενεργούς πολιτικά μαύρους μουσικούς, και όλο σχεδόν το έργο του από τα τέλη τής δεκαετίας του ’50 αντανακλά τον απόηχο του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα, τη «μαύρη απελευθέρωση» και τους αγώνες κατά της αποικιοκρατίας.

Δύο σημαδιακές στιγμές, όχι μόνο στη μουσική εξέλιξη του Μax Roach αλλά στην ωρίμανση του black liberation movement, αποτυπώνονται σε δύο διαδοχικά άλμπουμ που ηχογράφησε, μαζί με την τότε σύζυγό του, την τραγουδίστρια Abbey Lincoln (1930-2010), τις χρονιές του 1960 και 1961. Το πρώτο, We Insist! The Freedom Now Suite, με στίχους τού Oscar Brown Jr., ήταν η ανταπόκρισή του σε πρόσκληση να συμμετάσχει στους εορτασμούς για την εκατοστή επέτειο της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας από τον Αβραάμ Λίνκολν. Το δεύτερο, τo Percussion Bitter Sweet —που παρουσιάζουμε εδώ— είναι η επική του συνέχεια, με ένα επιτελείο μουσικών της πρώτης γραμμής, στους οποίους περιλαμβάνονται δύο πρόωρα χαμένες ιδιοφυίες, ο τρομπετίστας Booker Little και σαξοφωνίστας Eric Dolphy (το λυρικό του σόλο στο φλάουτο ανοίγει το “Tender Warriors” και το «άγριο» σόλο του στο μπάσο κλαρινέτο δεσπόζει στο μέσον του κομματιού, ενώ ο ανθρώπινος ήχος του στο άλτο «συνομιλεί» με την Abbey Lincoln στο «Mendacity»), ο τρομπονίστας Julian Priester, ο τενόρο σαξοφωνίστας Clifford Jordan, ο εκπληκτικά ευρηματικός Mal Waldron στο πιάνο, ο Art Davis στο μπάσο, και δύο κουβανοί περκασιονίστες, ο μεγάλος Carlos “Patato” Valdés και ο Eugenio “Totico” Arango. Το ξερό και καταιγιστικό σφυροκόπημα του Μax Roach στα ντραμς ακούγεται ώρες-ώρες σαν αληθινός πολυβολισμός, αποδίδοντας με την πιο κυριολεκτική, παραστατική σχεδόν, σημασία την έννοια της «στράτευσης» – τον τρομακτικό και λυτρωτικό ταυτόχρονα ήχο της επαναστατικής βίας.

Σαν bonus track, δίνουμε επίσης εδώ το κομμάτι «All Africa» από το We Insist! The Freedom Now Suite. Σε αυτή την εκπληκτική εκτέλεση, σύνθεση του Roach σε έναν ύμνο-προσκλητήριο όπου ακούγονται τα ονόματα όλων των αφρικανικών φυλών, η θέση του πρώτου ντράμερ έχει παραχωρηθεί στον νιγηριανό «θρύλο» Michael Olatunji· παίζουν μαζί τους ακόμα ο Booker Little, τρομπέτα, κι ένας άλλος σπουδαίος περκασιονίστας από τη Καραϊβική, ο Raymond Mantilla.

 

1. Garvey’s Ghost - 7:53

2. Mama - 4:50

3. Tender Warriors - 6:52

4. Praise for a Martyr - 7:09

5. Mendacity - 8:54

6. Man from South Africa - 5:12

Bonus track:

7. All Africa – 8:01

Κατεβάστε

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δείτε ακόμα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...