O Glauber de Andrade Rocha (1939-1981), σκηνοθέτης ηθοποιός
και συγγραφέας, θεωρείται από τους μεγαλύτερους Βραζιλιάνους κινηματογραφικούς
δημιουργούς όλων των εποχών και δημιουργός του Cinema Novo στη
δεκαετία του 1960. Γεννήθηκε στη Vitória da Conquista της
Bahia και
αργότερα εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στο Σαλβαδόρ όπου φοίτησε σε ένα
περίφημο Πρεσβυτεριανό σχολείο. Η ενασχόλησή του με τον κινηματογράφο ξεκινάει
το 1959, και κορυφώνεται την επόμενη δεκαετία με τη διάσημη τριλογία του Μαύρος θεός λευκός διάβολος (1964)/ Γη σε έκσταση (1967)/ Αντόνιο ντας Μόρτες (1969). Μαχητικός ακροαριστερός
διανοούμενος επίσης, εγκατέλειψε την πατρίδα του το 1971, μετά το στρατιωτικό
πραξικόπημα στη Βραζιλία, και έζησε πολλά χρόνια στην Ισπανία, στη Χιλή και
στην Πορτογαλία. Οι ταινίες του εντυπωσιάζουν με την ιδιότυπη μίξη οξύτατα
εκφρασμένων πολιτικών θεμάτων, μυστικισμού και φολκλόρ, με ιδιαίτερη φωτογραφία
και ύφος (που εγγίζει κάτι το οποίο θα λέγαμε λαϊκός σουρεαλισμός). Το Barravento
(κατά λέξη, «αλλαγή ανέμου») που έχουμε τη χαρά να προσφέρουμε εδώ, είναι η
πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, και προδρομικό έργο τού Cinema Novo, ταυτόχρονα φόρος τιμής στον
ιταλικό νεορεαλισμό. Αν η φυσιογνωμία του Glauber Rocha έχει
συνολικά κάτι από Pasolini,
αυτή η ταινία του 1961 μοιάζει να ξαναγράφει σε ένα ιδιότυπο βραζιλιανικό
κλειδί το La
terra
trema του
Visconti:
μια ιστορία ψαράδων από τη Μπαΐα της Βραζιλίας, όπου η φτώχεια, η εκμετάλλευση
και ο κίνδυνος συμπλέκονται με το Καποέιρα, τη λατρεία του Καντομπλέ και τον λυρικό
αισθησιασμό, προαναγγέλλοντας σε ασπρόμαυρο τα μεγάλα θέματα της
κινηματογραφίας του Glauber
Rocha.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου